Choď na obsah Choď na menu
 


Štefan Šumichrast ( fyzioterapeut )

 

Obrázok

1. Aký ma tanec vplyv na telo človeka?

Tanec je rytmický pohyb, pri ktorom sa pestuje držanie tela. Takýto pohyb pomáha udržiavať zdravý organizmus. Profesionálny tanečník musí samozrejme dodržiavať istú životosprávu, ktorá je pre telo veľmi prospešná. Týka sa to pitného režimu, ale taktiež stravovacích návykov.

Keďže ide o tanečníkov, všetci dobre vieme, že každý jeden sa musí pohybovať v normálnej váhe. Tanečníkov s nadváhou len tak nevidíme J , už častejší sú s podváhou, ktorá je zo zdravotného hľadiska rovnako nebezpečná ako nadváha. A to z toho dôvodu, že tenké črevo a hrubé črevo neprijíma dostatočnú výživu na ich kvalitné fungovanie. Taktiež je veľmi dôležité spomenúť, keďže tanečníci majú upravenú stravu majú menší výskyt viscerálneho tuku ako bežní ľudia. Je to tuk síce neviditeľný, ale veľmi nebezpečný. Jedná sa o tuk, ktorý obaľuje vnútorné orgány a tým spomaluje a oslabuje ich činnosť. Je to tuk, ktorý je plný toxického odpadu, a ktorý sa vytvára zlou životosprávou, preto tanečníci a športovci, ktorí dodržujú zdravý životný štýl – teda pohyb, strava , pitný režim, majú menšie %to viscerálneho toku ako ostatní ľudia. Športovci a tanečníci si dávajú pozor na príjem cukru. Bežní ľudia používajú 2 a pol krát viac cukru ako by mali. Čo sa týka pitného režimu, najviac by sa malo piť od 4 rána do 13 - 14 hod. A to až 2/3 príjmu tekutín. Čiže približne 2 litre. Do 19 hod. by to mal byť ďalší 1 liter. Po 19 hod. obličky menej pracujú, nejde voda vonku z tela a tak sa ukladá do tela. Samozrejme záleží to od váhy ľudí. Na každých 10 kg by mal človek vypiť 4 dcl vody. Tak už si musí každý zrátať koľko ma denne vypiť VODY. Takéto informácie bežní ľudia nepoznajú a ak aj áno nedržia sa ich. Ak nie je dostatočný príjem tekutín, telo si vytvára zásoby vody a tak zase vzniká nadbytok vody v tele. Telo si vodu prirodzene ukladá, a tvorí si zásoby na neskôr. Športovci a aj tanečníci tento fakt veľmi dobre poznajú a vedia že pitný režim je veľmi dôležitý, pretože sa štartuje metabolizmus a telo sa čistí od toxických látok. Štartovanie metabolizmu je veľmi dôležitý, pretože metabolizmus je premena bielkovín a tukov na energiu. Pitný režim je dôležitý na krvný obeh, dýchaciu sústavu, tráviace ústrojenstvo, vylučovacie ústrojenstvo, reguláciu teploty tela. A ešte dôležitým faktom je, že za každou kávou by sa malo vypiť 0,5 l vody. Preto medzi športovcami a tanečníkmi nenájdeme toľko kávičkárov J. Výživu doplňujú rôznymi kokteilami, a proteínami, ktoré obsahujú veľa vitamínov a zložiek na tvorbu energiu. Dlhodobej nie krátkodobej. Taktiež je dôležité povedať, že aj čaje nie sú také zdravé ako si mnohí ľudia myslia. Denne by sa malo vypiť max. 0,5 l čaju. S minerálkami je to 1,5 l za týždeň. Napr. čierny čaj odvodňuje, ovocný čaj vytvára plesne v črevách, bylinkový zanáša obličky a pečeň, zelený ťahá vápnik z tela. Zelený by sa mal piť iba v teplom stave, pretože studený ukladá toxický jed v tele. Samozrejme hovoríme o čajom aké majú účinky ak sa pijú v priveľkých množstvách. Čo sa týka minerálok mala by obsahovať málo sodíka. Do 12 mg. Priveľa minerálok zanáša kĺby. U športovcov a tanečníkov je veľmi dôležitý príjem vápnika, pretože telo si ho samé vytvára do 30 rokov života, potom si ho už do tela musíme dopĺňať sami. Vápnik telu dáme z orechov, petržlenu, bryndze. Napr. 1 zrniečko z jablka nahradí 1 l mlieka. Čo sa týka nápoja Coca cola obsahuje kyselinu fosforečnú, čo je vysoko nebezpečný jed, ktorý odoberá vápnik z tela. Takže ak nastáva nedostatok príjmu tekutín začne sa ukladať tuk, spomaľuje sa metabolizmus, hromadí sa toxický odpad, ochabuje sa svalstvo, nastáva častá bolesť v oblasti obličiek, Typickým znakom nedostatku tekutín je podráždenosť, únava, slabosť, závraty, nízky krvný tlak, bolesť hlavy, dokonca starnutie. Toto sú veci čo sa týka životosprávy, ktorú každý športovec a aj tanečník veľmi dobre pozná, preto si myslím, že keď sa niekto venuje aktívne športu, tancu, jednoducho pohybu, musí dodržiavať životosprávu tým pádom je zdravší, cíti sa lepšie a aj vyzerá lepšie J

Taktiež čo sa týka tela, tanec je pohybová kultúra, vďaka ktorej sa zvyšuje motorika a celková koordinácia tela. Držanie tela u tanečníka je výrazne odlišné od bežného človeka.

2. Tanec v detstve?

Tanec je pohyb a pohyb je pre deti nesmierne dôležitý. Rozvíjajú sa tak pohybové schopnosti dieťaťa o okrem iného aj hudobný sluch, rytmus čo je človeka veľkým pozitívom. V súčasnosti majú deti sklon k obezite v dôsledku zlej životosprávy a nedostatku pohybu a deti, ktoré sa venujú tancu takýto problém nemajú čo je veľkým prínosom do dospelosti. Ak sa človek v detstve venuje tancu a v budúcnosti by nepokračoval, jeho organizmus je zdravší , pretože je svojim spôsobom „naštartovaný“ a niektoré návyky z tanca ľudom ostanú, čo je pre ich telo a zdravie veľmi prospešné.

3. Rozdiel medzi športovcom a  tanečníkom?

U športovca je vyššia fyzická záťaž ako u tanečníka. Pri športe oveľa častejšie dochádza k úrazom, ktoré majú často krát vážne následky. Tanečník však musí mať vysokú sústredenosť čo je vlastne veľká záťaž na jeho psychiku. Tanec je pohyb, kt. sa dá vykonávať aj vo vyššom veku a to u profesionálneho športovca nie je možné.

 

4. Pozitíva tanca?

Okrem toho, že tanec je prirodzený aeróbny pohyb, ktorý prospieva celému telu a učí akejsi disciplíne kedy si tanečník vytvára režim aj pri stravovaní aj celkovo v životnom štýle, učí aj spoločenskému správaniu a vystupovaniu medzi ľuďmi. Tanečníci majú veľmi pekne formované telo, pevné svalstvo, ale zároveň ostáva aj ladnosť pohybu.

5. Negatíva tanca?

Šumichrast nevidí v tanci žiadne negatíva. Samozrejme, že u profesionálnych tanečníkov dochádza k opotrebovaniu kĺbových spojení.